بیماری ها

علائم کمبود ویتامین دی و مضرات آن

1.سرطان پستان

برخی شواهد ارتباط بین سطوح بالاتر ویتامین D و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه را نشان می دهد: برای مثال، یک متاآنالیز در سال 2013 که در Medicine منتشر شد، نشان داد که افزایش اندک در سطح ویتامین D می تواند خطر ابتلا به زنان یائسه را تا 12 درصد کاهش دهد. درمان خانگی دندان درد کودک را در بهترین کودک بخوانید.

از سوی دیگر، مطالعات دیگر نشان داده اند که سطح ویتامین D خون هیچ ارتباطی با سرطان سینه ندارد. یک کارآزمایی تصادفی، مطالعه VITAL در حال انجام، اثرات دوزهای بالاتر ویتامین D را بر بیماری قلبی و سرطان مطالعه می کند. یافته‌های منتشر شده در یک به‌روزرسانی VITAL در سال 2018 اشاره کرد که مکمل ویتامین D باعث کاهش بروز سرطان سینه، پروستات یا کولورکتال نمی‌شود. مانند: کاردستی با کاغذ و مقوا قابل ساخت است که یک بازی مفرح به شمار می آید.

یک بررسی در سال 2017 در مجله سرطان سینه نشان داد که “بیشتر مطالعات ویتامین D از ارتباط معکوس بین سطح ویتامین D و خطر ابتلا به سرطان پستان حمایت می کنند.” نویسندگان نوشتند که این مطالعات نشان داد که کمبود ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. با این وجود، آنها نوشتند که “نیاز فوری به کارآزمایی‌های بالینی طراحی‌شده و تصادفی‌سازی‌شده بهتری وجود دارد که به ارتباط سطح ویتامین D با خطر سرطان سینه، توسعه سرطان سینه، عود و بقا در مراحل مختلف سرطان پستان رسیدگی می‌کند.”

علائم سرطان سینه که هر فردی باید بداند

  • 22
  • از 26
  • سرطان پانکراس

بر اساس یک مطالعه 20 ساله که توسط محققان بیمارستان زنان بریگهام و ماساچوست بر روی 120000 نفر انجام شد، احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده در افرادی که بالاترین سطح ویتامین D را داشتند، 35 درصد کمتر از افرادی که کمترین سطح را داشتند، داشتند. و در اخبار هیجان انگیز برای این نوع مرگبار سرطان، محققان در حال حاضر در حال مطالعه هستند که چگونه شکل اصلاح شده ویتامین D ممکن است به “غیرفعال کردن” نوع خاصی از سلول که رشد تومور پانکراس را تغذیه می کند، کمک کند و تومورها را در برابر درمان با شیمی درمانی آسیب پذیرتر کند.

2.سرطان پروستات

در مطالعه ای در سال 2014 در تحقیقات سرطان بالینی، سطوح پایین ویتامین D با تومورهای پیشرفته تر و تهاجمی پروستات در بیماران بیوپسی مرتبط بود. در میان مردان آفریقایی آمریکایی، ویتامین D پایین نیز در وهله اول با خطر بالاتر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط بود.

و یک بررسی در سال 2019 از 22 مطالعه منتشر شده در تحقیقات هورمونی و متابولیک نشان داد که ارتباط بین سطوح ویتامین D و PSA (PSA پروتئینی است که توسط بافت سرطانی و غیر سرطانی در پروستات تولید می‌شود) در پاسخ به مکمل‌های ویتامین D – 19٪ ثبت نام شده حداقل 50٪ کاهش در PSA در پایان درمان داشتند. با این حال، این بررسی تفاوتی در سایر پیامدها، مانند مرگ یا رشد سرطان پیدا نکرد. نویسندگان نوشتند: “اگرچه مطالعات قبل و بعد نشان داد که ویتامین D نسبت پاسخ PSA را افزایش می دهد، به نظر نمی رسد که بیماران مبتلا به سرطان پروستات از مکمل های ویتامین D با دوز بالا سود ببرند و نباید برای درمان توصیه شود.”

3.پوکی استخوان

بدن ما برای کمک به جذب کلسیم و رشد استخوان هایی که در طول زندگی متراکم و قوی باقی می مانند، به ویتامین D متکی است. طبق گفته کتابخانه ملی پزشکی، کمبود ویتامین D می تواند منجر به از دست دادن تراکم استخوان شود که می تواند به پوکی استخوان و شکستگی (استخوان های شکسته) کمک کند. به گفته بنیاد سلامت استخوان و پوکی استخوان، در واقع، تقریباً یک زن از هر دو زن بالای 50 سال به دلیل پوکی استخوان می‌شکند.

بر این اساس، بنیاد ملی پوکی استخوان مصرف روزانه 400 تا 800 واحد ویتامین D را برای بزرگسالان زیر 50 سال، و 800 تا 1000 واحد بین المللی را برای افراد بالای 50 سال توصیه می کند (خطر پوکی استخوان با افزایش سن افزایش می یابد).

4.راشیتیسم

به گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، راشیتیسم، یا نرم شدن و ضعیف شدن استخوان‌ها در کودکان، می‌تواند از والدین به ارث برسد یا به کمبود طولانی‌مدت ویتامین D مرتبط باشد (این راشیتیسم تغذیه‌ای نامیده می‌شود). کودکان 3 تا 36 ماهه در معرض خطر بالاتری هستند زیرا استخوان های آنها به سرعت رشد می کند. در اواخر قرن نوزدهم، پزشکان متوجه شدند که روغن کبد ماهی غنی از ویتامین D به پیشگیری و درمان راشیتیسم در کودکان کمک می کند. طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا، تولیدکنندگان ویتامین D را برای اولین بار در دهه 1930 به شیر اضافه کردند و راشیتیسم از آن زمان در ایالات متحده نادر شده است. هنگامی که راشیتیسم تغذیه ای تشخیص داده می شود، مکمل با کلسیم و ویتامین D اکثر آسیب های استخوانی را در عرض چند ماه و گاهی در عرض چند روز اصلاح می کند. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که همه نوزادان، کودکان و نوجوانان حداقل روزانه 400 واحد بین المللی ویتامین D دریافت کنند.

5.اختلال زبان در دوران کودکی

بر اساس مطالعه ای که در سال 2012 در Pediatrics منتشر شد، زنانی که در هفته 18 بارداری سطوح پایین ویتامین D داشتند، در مقایسه با زنان با سطوح بالاتر، تقریباً دو برابر در معرض خطر داشتن فرزندی با علائم اختلال زبان در سنین 5 و 10 سالگی بودند. نتایج ثابت نمی کند که ویتامین D باعث این مشکلات می شود، اما اهمیت آن را در رشد مغز جنین برجسته می کند. این امکان وجود دارد که مکمل ویتامین D قبل از تولد ممکن است خطر مشکلات زبانی رشدی را در کودکان کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا