متفرقه

نکات ساده مطالعه برای دانشجویان روانشناسی

وقتی به مطالعه فکر می کنید، آیا خودتان را نیمه شب در کتابخانه در حال قهوه خوردن تصور می کنید. راه های زیادی برای مطالعه وجود دارد، و باور کنید یا نه، آن راه ها نباید استرس زا باشند. در ادامه چند راه برای اجتناب از استرس های احتمالی و موثرترین مطالعه ای که می توانید داشته باشید، آورده شده است.

جلسات مطالعه منظم را برنامه ریزی کنید

انباشته کردن شب قبل از امتحان در واقع برای یادگیری و سلامت شما مضر است. مدیریت خوب زمان، کلید اجتناب از آن جلسات شلوغی در اواخر شب است.

شروع به برنامه ریزی برای مطالعه خود در ابتدای ترم کنید. جلسات منظم مطالعه را به تکالیف هفتگی خود اختصاص دهید. حتی می توانید آن ها را به تقویم خود اضافه کنید. سپس، به برنامه درسی خود نگاه کنید تا دوره های امتحانی را شناسایی کنید یا ببینید که چه زمانی درس می خوانید، و جلسات مطالعه طولانی تر را کنار بگذارید.

با گسترش جلسات مطالعه خود، ایجاد “قرار ملاقات” منظم با کتاب های خود و رعایت نظم و انضباط در برنامه ای که تنظیم کرده اید، زمان بیشتری برای سرگرمی خواهید داشت. داشتن یک تعادل سالم بین کار و زندگی استرس شما را کاهش می دهد و به طور کلی برای یادگیری طولانی مدت شما بهتر است. مدیریت خوب زمان تضمین می کند که برای همه چیز وقت دارید.

شریک

مطالعه با یک دوست یا گروه مطالعه به چند دلیل عالی است. اول، برنامه ریزی جلسات با یک فرد دیگر شما را مسئول می کند. اگر شما یک دوست یا گروه مطالعه منظم داشته باشید، احتمال اینکه از آن صرف نظر کنید، کم تر خواهد بود. دوم، مطالعه با یک فرد دیگر می تواند به شما در درک بهتر مطالب کمک کند. چون هر کس مطالب را متفاوت یاد می گیرد، یک گروه مطالعه می تواند به شما این فرصت را بدهد که از سبک ها و دیدگاه های متفاوت مطالعه استفاده کنید.

برای یافتن شریک تحصیلی یا گروه خود، ترم را با نگاهی به اطراف در کلاس خود شروع کنید تا ببینید چه کسانی را قبلاً ممکن است بشناسید. برنامه های خود را مقایسه کنید و در جلسات مطالعه با هم بسازید. ممکن است برنامه ریزی جلسات مطالعه منظم با یک گروه به دلیل برنامه های رقابتی دشوارتر باشد، اما یافتن راهی برای انجام این کار می تواند ارزش کار را داشته باشد. سعی کنید در اوایل ترم، شریک تحصیلی یا گروه خود را پیدا کنید و سپس جلسات را در زمان های مهم، مانند چند هفته قبل از امتحان، برنامه ریزی کنید.

فنگ شویی خود را آغاز کنید

محیط مطالعه بهینه شما به احتمال زیاد به شخصیت شما بستگی خواهد داشت. در مورد مکان ها و فضاهایی فکر کنید که به شما کمک می کنند بهترین تمرکز را داشته باشید. در اینجا چند نکته برای ایجاد بهترین محیط برای شما آورده شده است:

عوامل حواس پرتی را از بین ببرید. در خانه، پیدا کردن دلایلی برای درس نخواندن می‌تواند آسان باشد—شما باید نظافتی انجام دهید، باید یک میان وعده بخورید، تماس تلفنی برای بازگشت دارید و غیره. فضایی ایجاد کنید که فقط برای مطالعه باشد و مطمئن شوید که آرام‌بخش و عاری از حواس‌پرتی باشد، حتی اگر گوشه کوچکی از اتاق شما باشد.

فهرست پخش مطالعه خود را پیدا کنید. برای کسانی که دوست دارند با موسیقی مطالعه کنند، بهترین فهرست های پخش و آلبوم هایی را پیدا کنید که شما را سر کار نگه می دارند. موسیقی را با ساز یا موسیقی به زبان غیر بومی خود در نظر بگیرید. در اینجا چند توصیه از پاندورا برای کمک به تمرکز شما آورده شده است.

فضاهای مطالعه خود را با هم ترکیب نکنید. فضای مطالعه خود را به مطالعه اختصاص دهید. به عنوان مثال، روی تخت خود مطالعه نکنید – این برای خواب است. اگر می توانید در آشپزخانه خود مطالعه نکنید – این برای غذا خوردن است. با جدا کردن کاربری‌های فضاهای زندگی خود، ذهنیت‌های مختلفی را در ارتباط با فضاهایی که بازدید می‌کنید ایجاد می‌کنید.

فضاهای مطالعه خود را با هم ترکیب کنید. ممکن است از یافتن فضاهای خصوصی و عمومی برای مطالعه بهره مند شوید. خارج از خانه، کتابخانه دانشگاه یا آزمایشگاه کامپیوتر شما گزینه های رایگان خوبی هستند. برای افراد اجتماعی، کافی شاپ گزینه ای است اگر قادر به خرید یک نوشیدنی یا اسنک هستید.

گروه های مطالعه ممکن است به فضاهای پر سر و صدا بیشتری نیاز داشته باشند. اگر مطالعه شما نیاز به گفتگو یا بحث با دیگران دارد، فضاهای عمومی مانند کافی شاپ ها یا طبقه غیرآرام کتابخانه ممکن است برای شما مفید باشد.

روی این منابع ضربه بزنید

هنگامی که با محتوای درسی گیج می شوید، منابع زیادی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. منابع زیر ممکن است برای شما مفید باشند، چه نیاز به شیرجه عمیق تر در یک موضوع داشته باشید و چه به دنبال کمک تحصیلی اولیه باشید:

با استادت صحبت کن این اولین کسی است که می توانید و باید برای کمک به او بروید. آن‌ها می‌خواهند شما هم به اندازه شما موفق شوید. استاد شما می‌تواند یک تابلوی صدای عالی برای ایده‌های شما یا یک راهنما باشد تا به شما کمک کند مطمئن شوید که در مسیر درست حرکت می‌کنید.

یک معلم خصوصی پیدا کنید تدریس خصوصی می تواند برای موفقیت طولانی مدت یا تسلط بر موضوعات پیچیده مفید باشد. بسیاری از پردیس ها از طریق دفاتر زندگی پردیس کمک های علمی ارائه می دهند. با مشاور یا دفتر زندگی دانشجویی خود تماس بگیرید تا ببینید چه منابع آموزشی در دسترس شما هستند.

کتابخانه را بررسی کنید. کتابخانه تنها محلی برای مطالعه نیست؛ بلکه منبعی است که به شما اجازه می دهد عمیقا در مورد موضوعی که در حال تحقیق در آن هستید، تحقیق کنید. کارکنان کتابخانه بسیار آموزش دیده اند و می توانند راهنمایی هایی در مورد تحقیقات شما و همچنین نکاتی برای استفاده کامل از کتابخانه برای رسیدن به اهداف شما ارائه دهند.

از اینترنت استفاده کنید. منابع موجود در اینترنت اطلاعات نامحدودی درباره ی هر چیزی که بخواهید ارائه می دهند. روزنامه های معتبر و نشریات تخصصی روانشناسی مانند انجمن روانشناسی آمریکا (APA)و روان شناسی تودی، زمینه زندگی واقعی را برای موضوعی که شما در حال تحقیق بر روی آن هستید، فراهم میکنند. از دیگر منابع معتبر برای مطالعه ی روانشناسی ژورنال های معروف و معتبر در این حوزه هستند. حوزه روانشناسی هم مانند هر حوزه دیگری، ژورنال‌های تخصصی خود را دارد که برای استفاده ازشان، باید ویژگی ‌های هر کدام را بشناسید تا بهترین‌ را انتخاب کنید. در ادامه تعدادی از آن ها را معرفی می کنیم.

  • سایکولوژی تودی (Psychology Today)
  • ژورنال APS Observer
  • سایکولوژی ریویو (Psychology Review)
  • امریکن ژورنال آف سایکولوژی (American Journal of Psychology)
  • ژورنال آف کلینیکال سایکولوژی (Journal of Clinical Psychology)
  • امریکن سایکولوژیست (American Psychologist)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا