متفرقه

اثرات دیوانه کننده موسیقی بر مغز انسان

اگر در حین انجام کار قصد ورود به مکانی را دارید ، بعضی مواقع استفاده از یک هدفون و پخش موسیقی های مورد علاقه، کلید انجام کارهایتان است.حتی میتوانید یک لیست پخش برای داشتن تمرکز طراحی کنید، یا اینکه امکان دارد صدای هدفون را روی آهنک های مورد علاقه خود بالا برده و شروع به پخش کنید.

اینکه آیا انتخاب موسیقی شما واقعاً به شما کمک می کند تا بازدهی بیشتری داشته باشید، داستان دیگری است و بسته به سلیقه و ویژگی های شخصیتی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. تأثیرات موسیقی بر رفتار و شناخت نیز به وظیفه در دست انجام است. آیا تکراری است؟ فیزیکی؟ بی فکر؟ مالیات ذهنی؟

برای درک این که ژانرها، ضرباهنگ ها و سبک های مختلف موسیقی چگونه بر ما تاثیر می گذارند تا سخت تر کار کنیم، خلاقانه تر فکر کنیم، موثر و بیشتر تصمیم بگیریم، خلاصه ای از دیوانه وارترین روش هایی که تحقیقات نشان داده موسیقی مغز را دستکاری می کند را بخوانید.

1.اگر می خواهید خلاق تر باشید، به چیزهای شاد گوش دهید.

آیا نیاز به ایده های جدید یا راه حل هایی برای مشکلات دارید؟ سعی کنید چند آهنگ شاد بنوازید. مطالعه ای که در مجله PLOS One منتشر شد نشان داد که انجام این کار باعث تقویت «تفکر واگرا» در مقابل «تفکر همگرا» می شود. به عبارت دیگر، به شما کمک می‌کند تا افکار بدیع‌تری داشته باشید و از زوایای مختلف به کار فکر کنید.

محققان تشخیص دادند که آیا شرکت کنندگان موسیقی شاد مورد نظر را “پسندیده اند” یا نه، نتایج درست است. در حالی که آنها اندازه گیری نکردند که آیا موسیقی شاد شرکت کنندگان را شادتر می کند یا نه، ارتباطی بین خلق و خوی مثبت و خلاقیت وجود دارد. برای افزایش خلاقیت می تواند نواختن موسیقی را نیز امتحان کنید به عنوان مثال آموزش دف یکی از آن ساز هاست که نواختن آم لذت بخش است. برای افزایش خلاقیت کودکان برای آن ها موسیقی های مناسب پخش کنید.

منبع

2.موسیقی می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد، که می تواند شما را مصمم تر کند.

ترزا لسیوک، محقق روانشناسی موسیقی، تحقیقات گسترده ای در مورد چگونگی تاثیر گوش دادن به موسیقی بر عملکرد محیط کار انجام داده است. او در یک مطالعه بر روی کارکنان IT، دریافت که شرکت کنندگان در حین گوش دادن به موسیقی، وظایف را سریع تر انجام می دهند که باعث بهبود خلق و خوی آن ها می شود.

موسیقی تقویت‌کننده خلق‌وخو همچنین به افراد کمک می‌کند تا با عجله کمتری تصمیم‌گیری کنند، زیرا منفی‌گرایی و استرس مغز را از در نظر گرفتن گزینه‌های متعدد دور می‌کند.

لسیوک به شرکت کنندگان اجازه می داد تا موسیقی خود را انتخاب کنند و زمان گوش دادن خود را محدود نمی کرد. افراد با مهارت متوسط بیش ترین بهره را از این آزمایش می بردند، در حالی که کارشناسان بدون توجه به موسیقی عملکرد خوبی داشتند و افراد با مهارت کم تا بدون مهارت در تمرکز در حین پخش موسیقی مشکل داشتند.

آموزش دف

3.گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه شما می تواند همدلی و خودآگاهی را افزایش دهد.

فرقی نمی‌کند، در بین هنرمندان یا ژانرها: مردم هنگام گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه‌شان به یکسان پاسخ می‌دهند. جاناتان بوردت، استاد رادیولوژی و معاون تحقیقات در مرکز پزشکی ویک فارست باپتیست، اسکن fMRI را روی بیماران در حالی که به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دادند، انجام داد.

موسیقی هایی که آن ها دوست نداشتند. صرف نظر از نوع موسیقی، بوردت در شرکت کنندگان بیشتر موسیقی در حال پخش را دوست داشت.

براساس گزارش ساینس دیلی، به طور خاص، او به یک مدار مغزی مربوط به تفکر متمرکز، همدلی و خودآگاهی نگاه می کرد.

بنابراین اگر روی چیزی کار می کنید که شخصی است، نیاز به درون نگری دارد یا شامل ارتباط با دیگران است، فالوورهای خود را فالو کنید.

4.هنگام انجام کارهای معمولی، موسیقی می تواند شما را هوشیار نگه دارد.

به همین دلیل است که بسیاری از جراحان به موسیقی گوش می دهند. جنبه‌های پیچیده‌تر جراحی ممکن است نیاز به تمرکز و خلوت داشته باشند، اما در طول جنبه‌های معمول، مانند سوراخ کردن جمجمه بیماران (با عرض پوزش بابت این تصویر)، پخش موسیقی می‌تواند آنها را درگیر کند.

در سال 1994 تحقیقی گشترده در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد که بیانگر این موضوع بود که زمانی که جراحان در اتاق عمل موسیقی را خودشان انتخاب میکردند در مقایسه با زمانی که شخص دیگری این کار را انجام میداد یا زمانی که اصلا موسیقی پخش نمی شد، آنها توانسته بودند جراحی را سریع تر و بهتر انجام دهند.

اثرات موسیقی بر سلامت روان را اینجا بخوانید

حتی اگر شما یک جراح نباشید، اگر کاره ای تکراری مانند وارد کردن اطلاعات در صفحات گسترده یا کاره ای دیگری که نیاز به شناخت عمیق ندارند را انجام دهید، موسیقی ممکن است به جذاب تر شدن کار کمک کند.

از دیگر تاثیرات موسیقی بر مغز میتوان به موارد زیر اشاره کرد

ترشح هورمون دوپامین، تقویت بهتر حافظه، بهبود سلامت، رشد سریعتر مغز، بهبود مهارت های حرکتی و …

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا