سلامتی

رژیم غذایی پیش دیابت: غذاهایی که باید بخورید و چگونه می توانند کمک کنند

پیش دیابت فوق العاده شایع است – تخمین زده می شود که 88 میلیون بزرگسال در ایالات متحده معیارهای این بیماری را در سال 2018 داشته باشند. اگر پیش دیابت برای شما تشخیص داده شده است، انتخاب‌های تغذیه‌ای که اکنون انجام می‌دهید مهم‌تر از همیشه هستند، زیرا می‌تواند به معنای تفاوت بین تثبیت قند خون در محدوده سالم و ابتلا به دیابت نوع 2 باشد.

در این مقاله هر آنچه باید در مورد اهمیت تغذیه در پیش دیابت بدانید و راهنمایی های متخصصین تغذیه در مورد انواع غذاهایی که باید در طول این بیماری مصرف کنید بیان شده است.

پیش دیابت چیست؟

پیش دیابت وضعیتی است که در آن بدن قادر به متابولیسم کربوهیدرات ها به طور طبیعی نیست و باعث بالا رفتن سطح قند خون می شود – اما به اندازه کافی بالا نیست که معیارهای تشخیص دیابت را برآورده کند.

قند خون یا گلوکز خون، مقدار گلوکز در خون شما است. لوزالمعده از طریق تولید انسولین، گلوکاگون و سایر هورمون ها نقش کلیدی در حفظ سطح قند خون سالم در بدن شما دارد. انسولین مانند کلیدی عمل می کند که به گلوکز در خون شما اجازه می دهد وارد سلول های شما شود. سلول های شما از آن گلوکز برای انرژی استفاده می کنند.

بسیاری از افراد مبتلا به پیش دیابت (یا دیابت نوع 2) یا انسولین کافی ندارند یا به انسولین مقاوم هستند، به این معنی که سلول های آنها به طور معمول به انسولین پاسخ نمی دهند و گلوکز نمی تواند به راحتی وارد سلول ها شود. وقتی گلوکز نمی تواند وارد سلول ها شود، در خون تجمع می یابد و منجر به افزایش قند خون می شود. لوزالمعده برای جبران انسولین بیشتری تولید می کند، اما در نهایت قادر به تولید کافی نیست و باعث افزایش قند خون می شود.

عوارض پیش دیابت برای سلامتی

اگرچه بیشتر افراد مبتلا به پیش دیابت هیچ علامتی ندارند، اما این یک بیماری جدی است که شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سکته قرار می دهد.

جیل وایزنبرگر مستقر در ویرجینیا، متخصص تغذیه ثبت شده و خالق دوره برنامه ریزی وعده غذایی پیش از دیابت، خاطرنشان می کند که علیرغم نامش، «پیش دیابت یک پیش مشکل نیست». او توضیح می‌دهد: «این در واقع نشانه‌ای از این است که شما برای مدتی مشکل متابولیک داشته‌اید، اما اخیراً پانکراس شما نمی‌تواند نیازهای قند خون شما را تامین کند.

هنگامی که پیش دیابت به دیابت نوع 2 پیشرفت می کند، خطر مشکلات جدی سلامتی حتی بیشتر می شود. این عوارض می تواند شامل بیماری کلیوی، نابینایی و آسیب عصبی، همراه با بیماری شریانی محیطی و سکته باشد.

چگونه رژیم غذایی بر پیش دیابت تأثیر می گذارد؟

اگر پیش دیابت دارید، غذاهایی که می خورید نقش مهمی در ابتلای شما به دیابت نوع 2 دارند. آماندا لین، متخصص تغذیه ثبت شده، متخصص آموزش دیابت و موسس Healthful Lane Nutrition در می گوید، در حالی که نمی توانید برخی از عوامل خطرزای پیش دیابت را کنترل کنید، مانند ژنتیک، قومیت و سن، “تغذیه یکی از عوامل خطر قابل تغییر برای ایجاد دیابت است.” مینه سوتا.

لورا ایزاکسون، متخصص تغذیه و مدیر مراقبت‌های متابولیک قلب در ویدا هلث، می‌گوید: «برای افراد مبتلا به پیش دیابت، هدف حفظ قند خون و جلوگیری از پیشرفت دیابت نوع 2 است.

مقدار و انواع غذاهایی که می خورید تعیین می کند که چقدر و با چه سرعتی گلوکز وارد جریان خون شما می شود. به عنوان مثال، خوردن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر و مواد مغذی ممکن است به کنترل قند خون و مدیریت وزن کمک کند، که همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

ایزاکسون می گوید: «اگر پیش دیابت دارید، خبر خوب این است که برگشت پذیر است. هم تغذیه و هم فعالیت بدنی کلیدی برای پیشگیری از پیش دیابت و دیابت هستند. در واقع، برنامه پیشگیری از دیابت نشان داد که کاهش کالری و فعالیت بدنی حداقل 150 دقیقه در هفته منجر به کاهش وزن 5٪ تا 7٪ از وزن بدن و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا 58٪ می شود.

غذاهایی که باید با پیش دیابت خورد

ممکن است نگران باشید که تشخیص پیش دیابت به این معنی است که باید غذاهای مورد علاقه خود را کنار بگذارید و رژیم غذایی محدودی داشته باشید. اما طبق گفته انجمن دیابت آمریکا، یک برنامه غذایی سالم برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت به طور کلی مانند تغذیه سالم برای هر کسی است.

اگرچه هیچ رژیم غذایی کاملی برای افراد مبتلا به پیش دیابت وجود ندارد، اما برخی الگوهای غذایی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. این الگوهای غذایی سالم برای پیش دیابت عبارتند از:

  • رژیم غذایی مدیترانه ای
  • رویکردهای غذایی برای توقف رژیم غذایی فشار خون بالا (DASH).
  • یک رژیم گیاهخواری

الگوهای غذایی مبتنی بر گیاه و گیاهی که حاوی برخی محصولات حیوانی است اما بر مواد گیاهی تأکید دارد

به گفته انجمن دیابت آمریکا، رژیم‌هایی که بر غلات کامل، حبوبات، آجیل، میوه‌ها و سبزیجات تأکید دارند و غذاهای تصفیه‌شده و فرآوری شده را محدود می‌کنند، با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط هستند.

بشقاب خود را با این غذاهای خوشمزه و مفید برای سلامتی پر کنید تا قند خون خود را در حد هدف نگه دارید:

غلات کامل

جایگزینی غلات تصفیه شده در رژیم غذایی با غلات کامل ممکن است به کاهش قند خون، بهبود حساسیت به انسولین، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. غلات کامل به طور طبیعی حاوی فیبر بیشتری نسبت به غلات تصفیه شده هستند، که می تواند به کاهش سرعت هضم کربوهیدرات های بدن به گلوکز کمک کند.

نظریه ویزنبرگر: انتخاب و مصرف جو و جو دوسر در رژیم غذایی بسیار انتخاب هوشمندانه ای است. او گفته است: جو و جو دو سر نسبت به سایر غلات بسیار منحصر به فرد هستند زیرا تنها مواد غذایی با مقادیر قابل توجهی فیبری با عنوان بتا گلوکان که در عملکرد انسولین بسیار مفید است و همچنین قند خون را کاهش میدهد و به عنوان یک مزیت، کلسترول را از دستگاه گوارش پاک می کند می باشند.

منابع خوب غلات کامل عبارتند از:

  • جو دوسر
  • جو
  • برنج قهوه ای
  • بلغور
  • کوینو
  • ارزن
  • فرارو

نکات و علائم هشدار دهنده ی این بیماری:

  1. بالا بودن مقدار قند خون
  2. خستگی و عدم تمرکز
  3. تغییرات ناگهانی وزن
  4. تیرگی پوست و دیر ترمیم شدن زخم
  5. افزایش تشنگی و تکرر ادرار

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا