سلامتی

غذاهایی که سلامت مغز را بهبود می بخشند (از زبان متخصص تغذیه)

مغز شما سزاوار تمام عشق و توجهی است که به بقیه بدن خود می دهید، اگر نه بیشتر! اگرچه اکثر مردم موافقند که ما نباید قبل از اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد شاهد زوال شناختی باشیم، مهم است که از هم اکنون مراقبت از سلامت مغز خود را شروع کنیم.

ما می‌توانیم این کار را به روش‌های مختلفی انجام دهیم، مانند ورزش منظم، کاهش استرس تا جایی که می‌توانیم، حفظ انگیزه ذهنی خود و خوردن غذاهای سالم برای مغز.

غذاهایی که برای مغز ما مفید هستند، غذاهایی هستند که قلب و عروق خونی ما را نیز سالم نگه می‌دارند و در عین حال از ما در برابر بیماری‌های مزمن محافظت می‌کنند. بنابراین وقتی زمان انتخاب بهترین غذاهای مغز فرا می رسد، چگونه بدانیم چه چیزی را انتخاب کنیم؟

ما با لورن هریس-پینکوس، MS، نویسنده RDN باشگاه صبحانه پر پروتئین صحبت کردیم تا بفهمیم کدام غذاهای محبوب برای سلامت مغز ما بهترین هستند و پاسخ ها ممکن است شما را شگفت زده کند! و برای نکات تغذیه سالم بیشتر، مطمئن شوید که 7 سالم ترین غذا را در حال حاضر بخورید!

1 بلوبری

Pincus می گوید: «مصرف منظم زغال اخته و زغال اخته وحشی در تمام مراحل زندگی به طرق مختلف از مغز ما حمایت می کند، و مطالعات نشان می دهد که مزایای تقویت مغز به طور خاص با شرایطی که بیشتر در افراد مسن یافت می شود مرتبط است.» منبع – طبق تحقیقات Pincus و مطالعات مختلف تحقیقاتی، زغال اخته به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک می کند، سرعت زوال شناختی را کاهش می دهد، فعال سازی عصبی را بهبود می بخشد و عملکرد حافظه را افزایش می دهد.

2 تخم مرغ

تخم مرغ می تواند برای سلامت مغز ما معجزه کند، به ویژه به دلیل دو ماده مغذی موجود در آن: کولین و لوتئین. به گفته Pincus، “کولین یک ماده مغذی ضروری برای رشد مغز جنین و عملکرد مغز است و در بسیاری از غذاهایی که معمولاً آمریکایی‌ها مصرف می‌کنند به مقدار زیاد یافت نمی‌شود.”

پینکوس می گوید، خبر خوب این است که “تخم مرغ یکی از بالاترین میزان کولین را در بین مواد غذایی دارد.” و لوتئین، یکی دیگر از مواد مغذی مهم موجود در تخم مرغ، نیز می تواند به عملکرد شناختی ما کمک کند. پینکوس می گوید: «لوتئین از دیرباز با سلامت چشم مرتبط بوده است و تحقیقات جدید نشان می دهد که لوتئین ممکن است در شناخت ما نیز نقش داشته باشد. دلیل بیشتری برای آوردن تخم مرغ پستو!

3 غلات کامل و آجیل

رژیم غذایی DASH و مدیترانه ای و همچنین رژیم MIND که ترکیبی از این دو است، همگی برای سلامت مغز ما شگفت انگیز هستند.

پینکوس می گوید: «یک مطالعه نشان داد که این الگوهای غذایی با سطوح بالاتر عملکرد شناختی در مردان و زنان مسن در یک دوره 11 ساله مرتبط است.

غلات سبوس دار و مغزها غذاهایی هستند که نقش زیادی در موفقیت این رژیم ها دارند. به گفته Pincus، این غذاها، که بخشی توصیه شده روزانه از رژیم غذایی DASH، MIND و مدیترانه ای هستند، “به طور مثبت با عملکردهای شناختی بالاتر مرتبط هستند و ممکن است مواد غذایی اصلی محافظ عصبی باشند.” در کنار غلات و آجیل ها استفاده از چای کمرنگ هم برای سلامت مغز و رفع خستگی بسیار خوب است.  بهترین فروشگاه چای را پیدا کنید و چای خود را از آنجا تهیه کنید. چای باید طبیعی ، ارگانیک و بدون افزودنی باشد. در وبلاگ ها و وب سایت های مختلف طبق نظر کاربران خواهید توانست بهترین برند چای و فروشگاه خوب را پیدا کنید. https://www.najiblog.ir/

4 ماهی

خوردن ماهی روشی باورنکردنی برای مراقبت از مغز شماست. Pincus می گوید: به عنوان منبعی از اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA که بلوک ساختمانی اصلی مغز هستند، مصرف طولانی مدت DHA کافی با بهبود حافظه، بهبود توانایی یادگیری و کاهش نرخ زوال شناختی مرتبط است. ”

وقتی نوبت به انتخاب بهترین ماهی برای مغز می رسد، یک شرط مطمئن این است که به سراغ ماهی «چرب» بروید. پینکوس می گوید: «بیشترین غلظت اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی های آب سرد مانند ساردین، سالمون، شاه ماهی، ماهی تن، ماهی کاد، ماهی خال مخالی، هالیبوت و کوسه یافت می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا